Uit de Blog...Abonneer nu

Nieuwe behoeften in de werkruimtes: vaarwel open kantoor?

De behoeften op de werkplek zijn voortdurend in ontwikkeling: ruimtes veranderen, de relaties tussen collega’s veranderen drastisch en er ontstaan nieuwe mogelijkheden.

Vóór Covid-19 was er de verspreiding van open ruimtes, ontworpen om zowel de ruimtes te verkleinen als de samenwerking tussen de medewerkers te verbeteren en zo de productiviteit te verhogen. Daarnaast heeft de digitale transformatie ook een grote rol gespeeld bij het creëren van dynamische gedeelde ruimtes, flexibiliteit in de planning en ruimtes die zijn uitgerust voor een snelle en stabiele verbinding.

Het moderne concept werd populair gemaakt door de begin 20e eeuwse architect Frank Lloyd Wright, die geloofde dat het ontwerp de werkplek zou democratiseren door het afbreken van muren, zowel letterlijk als sociaal. Een paar jaar later propageerden ontwerpers en architecten over de hele wereld vergelijkbare voordelen en zeiden dat de open omgeving werknemers in staat stelt om gemakkelijker samen te werken en dus productiever te zijn. In tegenstelling tot het oorspronkelijke concept van Wright, dat de nadruk legde op natuurlijk licht en ruimte tussen de bureaus, worden de open kantoren van tegenwoordig helaas vaak gebruikt om meer werknemers in kleinere ruimtes te proppen. Het effect is een meer afgeleid personeelsbestand.

De huidige Covid-19 noodtoestand heeft het bestaande werkmodel zeker op de proef gesteld. Zowel de open ruimtes als het samen werken met veel mensen worden nu gezien als een potentieel gevaar voor de gezondheid, dus wendbaar werken wordt essentieel !!

Vroeg of laat zullen mensen terugkeren naar hun kantoor en hun activiteiten, maar volgens een studie in de Verenigde Staten gelooft 74% van de managers dat ten minste 5% van de werknemers zal vragen om in de toekomst uitsluitend slimmer te mogen werken. De redenen? De veiligheid op de werkplek, natuurlijk, en niet in de laatste plaats het zogenaamde “plezier van de eenzaamheid”, zoals professor Deborah Tannen van de Georgetown University het formuleerde: “comfort van de aanwezigheid van anderen zal worden vervangen door het comfort van hun afwezigheid, vooral als het gaat om mensen die we relatief goed kennen. In plaats van zich af te vragen: “Waarom moet ik dit online doen?” zullen ze zich afvragen: “Is er een goede reden om dit live te doen?”.

De kantoorruimte zal moeten veranderen. Van nu af aan zal het nodig zijn om sociale afstand te houden, gemakkelijk te saneren, uitvoerend en operationeel. Het zijn niet langer de werknemers die zich moeten aanpassen aan de ruimtes, maar de ruimtes moeten worden aangepast aan de werknemers.

About Marco Olivieri

Oprichter en CEO van La Mercanti Srl. Marketing en Sales expert. Strategie-implementatie, innovatie en een uitstekende bedrijfsvoering. “Ik zie mijzelf als een innovatieve denker en een leergierig iemand. Ik kom graag met nieuwe ideeën naar buiten om de initiatieven van mijn medewerkers te stimuleren”.

Speak Your Mind

*