Uit de Blog...Abonneer nu

Kantoor werkplekontwerp, de trends van 2020

Het kantoor van 2020 is “gemakkelijk”, groen en zeer gericht op het welzijn van haar gebruikers. Dit laat zien hoe de nieuwe trends zijn voorbereid om de taken over te nemen van onze werkplekken en het design van het directie kantoor en de dagelijkse routine op te fleuren met huiselijk comfort.

Wellness en biofiel ontwerp
Er wordt al jaren over biofiel ontwerpen gesproken, maa nu zien we de concepten meer en meer geïntegreerd worden in concrete projecten, zelfs in het ontwerp van kantoren en kantoorinrichting. De grens tussen binenn en buiten wordt steeds vager dankzij het gebruik van veel glas, kleuren die verwant zijn met de natuur (veel verschillende kleuren groen en bruin), schilderijen en prints van landelijke taferelen en uiteraard levende planten.

Over de reden hoef je niet na te denken: de kenmerken van de natuurlijke habitat van de mens maakt het logisch om in te stappen in het “groene” design. Er zijn elk jaar steeds meer studies waaruit de voordelen blijken van het werken op plaatsen die uitgerust zijn met groen en andere elementen die gebaseerd zijn op de natuur. Minder stress, minder mentale vermoeidheid en rust in de omgang met anderen zijn enkele voorbeelden.

Volgens de Britse Universiteit van Exeter kunnen deze voordelen leiden tot een verhoging van productiviteit van wel 15 %. Niet langer is dit een luxe die voorbehouden is aan enkele uitverkorenen, maar het binnenhalen van natuur op de werkplek is nu een goedgekeurde zakelijke investering omdat de werknemers er energie van krijgen. Met als bonus een speciale focus op hun welzijn.

In 2020 zullen we een stijging zien van ultra comfortabele stoelen, zit-sta bureaus die het bewegen van werknemers stimuleren en zelfs slaapplekken: zachte cabines om tussen twee vergaderingen een hazeslaapje te doen.

Een beetje privacu, astublieft.
Internetbedrijven spelen snel en onbeschermd met persoonlijke data en in toenemende mate sociale netwerken die tegenwoordig overal aanwezig zijn: deze factoren – die een leidmotief zijn geworden in onze moderne tijd – kunnen naar de voorgrond worden geroepen door de wens naar meer privacy die ook op de werkplek wordt gevraagd.

Het meest recente Amerikaanse Werkplek Onderzoek door Gensler laat een groeiend gevoel van ongeduld zien bij de overbevolkte ruimtes met open werkplekken. Voornemens voor 2020? Aanvulling van gemeenschappelijke ruimtes met hier en daar een oase van rust. En grotere “pauze” ruimtes met glazen privacy schermen om licht binnen te laten of scheidingswanden om de ruimte flexibel en modulair in te kunnen richten.

Multifunctioneel? Nee, dynamisch flexibel.
Noteer op het gebied van modulariteit, als je nog niet hebt gehoord van dynamische flexibiliteit, een notitie in je gedachten van de uitdrukking die het parool kan worden van een van de grootste trends die in het ontwerp van een kantoor kan worden uitgevoerd.

Als we het concept van de “multifunctionele ruimte” een stap verder doorvoeren dan maakt de dynamische flexibiliteit gebruik van een nieuwe generatie van mobiele, lichtgewicht en ergonomische ontworpen elementen om snel aan de behoeftes van her te gebruiken ruimtes te voldoen. Met de hulp van schuifwanden, lichtgewicht meubilair en verstelbare intelligente verlichting wordt een bureauruimte veranderd in een vergaderruimte, een woonkamer in een kantoor aan huis en een werkplek in een chill-out zone.

In het kantoor annex café.
Slim werken is een andere wereldwijde trend die wijd en zijd verankerd raakt: de Italiaanse bedrijven die een vorm van behendig werken aanbieden (of dat binnenkort gaan doen) is toegenomen tot 56 %, volgens het Polytechnisch Osservatorio Onderzoeksinstituut in Milaan.
In Noord-Europese landen is het percentage zelfs hoger: in 2011 bood Finland al de gelegenheid in 92 % van de gevallen. In de Verenigde Staten, waar slim werken gestaag groeit, werk het ongelofelijke aantal van 4.3 miljoen mensen al meer dan een halve werkweek vanuit huis. Het 2020 kantoor staat zo onder druk om oplossingen te bieden aan een leger van werknemers die reizen tussen het bedrijfskantoor en de thuis werkplek. Dus veranderdt het huis in het kantoor: met de introductie van een ijskast en speelplekken, chill-out zones en zelfs fitnessruimtes en werk cafés.

Over enkele jaren kunnen we wellicht afscheid nemen van het “oude vertrouwde” kantoor.
En niets zou ons gelukkiger maken.

About Marco Olivieri

Oprichter en CEO van La Mercanti Srl. Marketing en Sales expert. Strategie-implementatie, innovatie en een uitstekende bedrijfsvoering. “Ik zie mijzelf als een innovatieve denker en een leergierig iemand. Ik kom graag met nieuwe ideeën naar buiten om de initiatieven van mijn medewerkers te stimuleren”.

Speak Your Mind

*