Het panorama van de kantoor- en ontwerpwereld evolueert voortdurend; er ontstaan nieuwe behoeften en bijgevolg ook innovaties. Zo kunnen we aan de horizon verschillende kantoorruimtes zien die voortdurend veranderen.
Kleur, natuurlijk licht, comfortabel kantoormeubilair, centralisatie van het individu: dit zijn de nieuwe kernwoorden van bedrijven die meegaan met de moderne tijd.
We zijn nog maar aan het begin van 2024 en in de kantoren wordt het creëren van ruimtes die zijn gewijd aan samenwerking en gedeelde creativiteit een prioriteit: ontspanningsruimtes en open ruimtes met specifiek meubilair: in hoogte verstelbare tafels, ergonomische stoelen, geluidsabsorberende panelen om geluidsoverlast te minimaliseren, glazen scheidingswanden, banken en fauteuils. Tegelijkertijd zijn er voldoende rustige en vredige omgevingen waar men zich in stilte kan concentreren met uitgeruste werkplekken en comfortabele stoelen.
De kleuren van de muren, meubels en objecten helpen vaak ook om de werkbalans en aandacht te verbeteren. De kleur van het jaar voor interieurmeubilair is Peach Fuzz, een warme tint tussen roze en oranje die het verlangen naar welzijn, integratie en delen weerspiegelt. Het is de ideale kleur voor werkomgevingen die zowel socialisatie als concentratie bevorderen.
Dit jaar is de trend om de werkomgeving een aangename plek te maken waar inspiratie kan worden opgedaan. Hier nemen kleur, verlichting, temperatuur en afwerking van het meubilair dan ook een aanzienlijke belangrijkheid aan.
Even belangrijk is het creëren van veelzijdige indelingen, die modulaire oplossingen bieden, waardoor je de ruimtes naar wens kunt aanpassen. De grotere bedrijven, die geen ruimteproblemen hebben, creëren gebieden die zijn gewijd aan de behoeften van werknemers: naschoolse activiteiten, kinderopvang, crèches, sportscholen, ontspanningsruimtes en nog veel meer.
Het individu staat volledig centraal in de werkruimte die draait om zijn behoeften. Voor het moderne bedrijf is het namelijk essentieel om niet alleen talenten aan te trekken die productiviteit kunnen creëren, maar ook om hen te behouden. Daarom is het essentieel om een positief bedrijfsimago te garanderen, waar mensen zich tevreden en veilig kunnen voelen, een plek die hen in staat stelt om professioneel te groeien, ook door middel van cursussen gericht op het trainen en specialiseren van elk individu.